About Me

My photo
Seri Kembangan, Selangor, Malaysia
My name is Ammar. Was born in Kuala Lumpur. UiTM Jengka's graduate in Diploma in Accountancy. My passion is to impact, influence and make a different in people's life through motivation and positivity. I'm hoping that one day #motivasimovers going to be an NGO that give full support according to it purposes to the community that needs help.

Thursday, February 14, 2019

#2

It's been a while since last aku buat posting dekat blog. Banyak sebenarnya benda yang aku nak tulis, tapi aku tak tau nak start dari mana. Bagi yang tertanya-tanya, blogging adalah salah satu aku tulis apa aku nak tulis without being judge. It's not like facebook where semua orang nak bagi komen dan pendapat sendiri walaupun tak ada kaitan dengan diorg. Al-maklumlah, facebook ni lah "dunia tanpa sempadan."

Last 2 weeks, aku pegi kelas free Dr Azizan dekat Setia Alam Convention Center. Walaupun kelas yang dia adakan tu kelas Business 101, tapi dalam kelas tu aku macam come to my sense lah. Yela kekadang kita memang belajar sesuatu benda tu tapi, mungkin disebabkan kurang pendedahan dan juga kurang penggunaan ilmu tu jadi aku mcm terlepas pandang. Aku pun tak nak elaborate panjang-panjang pasal class ni. Lama dah berlalu. Energy nak deliver cerita ni dah deplete.

Haa ni yang nak cerita and energy meletus-letus ni. Hahaha. 

So after aku pergi kelas Dr Azizan, balik and jalankan rutin harian aku seperti biasa, out of nowhere yang jenis tak ada angin tak ada ribut tak ada apa, my ex text me back! Setelah sekian lama, setahun setengah aku rasa macam tak ada tujuan hidup, hopeless, useless and macam-macam lagi aku put blame on myself sampaikan nak hidup and nak bekerja untuk melangsungkan hidup pun aku rasa macam tak ada faedah. It's better for me to die. 

Ye guys, selama setahun setengah aku merana disebabkan cinta. Kisah macam mana dia tinggalkan aku? Macam mana aku rasa nak mati hari-hari lepas tu? Tunggu lah kalau ada pembaca yang tanya aku tulis lah. Aku syok sendiri ja menulis ni. 

Nak di jadikan cerita, setelah aku bertungkus lumus tarik diri aku balik berdiri, setelah aku buang semua memori, setelah ku dimiliki, kau lepas segala kata dan janjimu. Ku lakukan semua, hanya kau yang ku ada. Percaya kepadamu, kebodohan kuuuuuu. Eh, ternyanyi pula! 

Ok serious. Setelah aku dah berjaya buang dia dari hidup aku sepenuhnya, sampaikan no phone pon aku dah buang, dia datang cari aku dan secara jujur nak up until now aku tak tau apa motif dia contact aku. 

"Sekiranya masih ada lagi keinginan untuk berjumpa tu, saya ok. Boleh jumpa. Awak boleh tnya apa je dan sy akan jawab. Tp kalau awak minta saya cerita, emang sy tak tahu la nak cerita dari mana. Itupun kalau masih ada lagi la keinginan tu. Kalau awak rasa dah  tak perlu nak buka lagi cerita lama, then tak apa. Saya ok je mana2. Tp kalau awak dah in rship skrg ni, Tak perlu la jumpa. Dah tak wajar jadinya nak bercerita pasal hal tu lagi. Sbbnya saya rasa macam berhutang dengan seseorang. Hutang yg tak berlangsai. Saya nak write off la semua benda ni tak mahu fikir dah. Sorry ye encik ammar. Kalau kehadiran saya skrg ni lebih menyakitkan awak."

Aku ni lemah and lembik. Walaupun time nak move on tu dah berbakul maki dan sumpah seranah but when it come to this memang aku tak jadi marah. For those yang tak kenal aku and mungkin tak mengenali aku walaupun dah berkawan lama, aku jenis yang sembur terus dan memang kalau aku sembur tu kau berdarah dan boleh meninggal kalau tak dapatkan darah tambahan tapi hati aku tak ada lah sampai benci. Lepas dah sembur tu aku ok dah and tak ingat dah pasal tu. Hari tu habis, habis. Tak ada nak panjang-panjang kan cerita. Orang yang aku simpan impian bersama selama 6 tahun pun tak boleh nak kenal aku and faham aku, kau yang baru kenal aku setahun jagung dah judge aku. F U!! Hahaha.

Yang dekat atas aku quote tu bukanlah mukadimah dia. Tu lepas dia dah mukadimah konon acah. Aku benci. Benci orang hipokrit, bermuka-muka konon baik ni. Yah, if you reading this post, that's what yang aku rasa. Kengkawan aku semua tak elok bagi dia walaupun pakai tak cukup kain. Aku sampai buang kengkawan aku semata nak jaga hati dia, nak tunaikan janji-janji aku nak jadi yang terbaik untuk dia. Ternyata aku ja yang cuba mengubah diri aku yang xxx (x yah tulis lah, aib. hahaha.) kepada aku sewaktu dengan dia. KAU INGAT SENANG KE?!

What's done is done and barang yang lepas jangan dikenang. Abg ok cuma abg geram. Aku tak sangka orang yang macam dia sanggup buat aku macam ni. Kalau korang kenal dia, apa kisah silam dia sebelum dia dengan aku, korang tak akan percaya apa yang dia dah buat dekat aku and korang akan tau kenapa aku depressed for one and a half years!!

"Mmg terasa pun. Perasaan sy dah mula on n off. Lepas abes dekat segamat n sebelum masuk intern lg. Awal 2017 mcm tu. Sy pun taktau kenapa sy bole jd nak marah sgt2 utk perkara yg kecik. Permulaannya, awak tnya sy bila eh awk stat intern. Soalan ni lebih dr 3kali awak tnya. Sy jawab je soalan tu, tp jd takde mood. Haritu sy dah jwb, eh ni tnya lagi. Sy tak suka org yg tanya soalan yg sama berulang kali. Seolah tak fokus apa yg sy pernah bgtahu awak dulu. Kiranya tanya tu mcm saja2 je. Tak masuk dlm kepala pun apa yg sy jawab tu. Dr situ jugaklah fikiran sy stat menerawang kesana sini. Time tu jugak la terus dtg kat kepala ni, semua benda2 buruk yg pernah berlaku. Dr zmn dip dulu, segala hinaan, tuduhan, apa yg awak dah labelkan sy, sy yg tak reti nak mghormati awak depan kwn2 awak, sy yg berkasar dgn awak, tak reti layan baik2. Sy dah rasa diri ni tak layak n tak sesuai dgn awak ni. Mcm2 sy fikir time tu. Umur dah meningkat sgt ni. Betul ke aku akan hidup dgn dia ni. Boleh ke dia ni masuk dlm keluarga aku. Berbekalkan pengalaman2 pahit semua tu dulu. Boleh ke jd pasangan yg bahagia. Bila ada masalah kecik, Yg buatkan sy marah, Then awak pun nak marah sama. So siapa yg nak beralah ni. Klau awak beralah pun, mesti guna ayat yg lg nak tambah sakit hati. Mgkin sbb awak nak sy renungkan kat mana salahnya sy ni. Awak nak sy ubah sikap itu ini. Tp dgn cara yg sgt mnyakitkan hati. Kita tgh sakit hati ni. Dia lagi tmbah api pulak. Makin lama sy menung semua benda tu, makin penat pulak rasa. Bila sy dah masuk intern, hampir setiap hari sy duk menung fikir benda sama. Keje dlm dept finance dah la memerlukan focus yg tinggi. Then sy smpai buang awak sekejap la dr fikiran sy. Nak focus kerja nya pasal n sy pun selalu tolak ajakan awak nak keluar makan sama. Sy pun tk tahu mcm mana sy boleh berhati keras mcm tu n ada satu hari tu sy kuatkan juga diri ni ajak awak lunch dekat dpulze. Sy mmg dah ada niat nak discuss dgn awak. Pasal kemurungan sy yg dah lama sy pendam tu or mungkin putus terus time tu. Tp tak jadi la. Sbb awak pernah ckp, tak ada org lain yg boleh sygkan sy macam mana awak sygkan sy. Jadinya sy nasihatkan diri sndiri jangan buat kputusan terburu2. Relax dulu. Nanti mnyesal. Apa yg depan mata ni semua ujian ni. Lepas tu macam dah elok sikit. Kita contact macam biasa. Time buka puasa tu pun sy ok lagi dengan awak. Rasa seronok tgok wak dgn partner dia. Sy pun ada awak. Rasa tak kesunyian la. Rasa macam sampai tua nanti kita macam ni. Keluar berdua n dgn kawan2 yg lain pun bawak partner nya. Sy suka keadaan tu. Lepas dr tu, baru sy betul2 berubah. Sbb sy sendiri tak sedar yg sy dah mula suka dgn keperibadian sseorang n sy dah pun ter compare kan sikap awak n sikap dia. Tp sy tak benci awak pun. Cumanya sy tak boleh nak layan 2 org dlm satu masa. Lama sy layan awak acuh tak acuh je. Dlm masa yg sama sy tgh mngumpul kekuatan macam mana nak terus terang dgn awak ni. Lepas tu dgn tak tahu malunya, boleh pula sy minta tolong awak hntar sy ke segamat. Yg tu mmg kejam sgt. Sbb dah terbiasa minta tolong dgn awak. Awak pun mesti boleh tolong. Sy pun dah agak mesti awak akan persoalkan pertolongan yg awak dah beri tu n biarlah tu pertolongan terakhir drpd awak. Sy taknak minta tolong apa2 lagi. Jadinya lepas dr hal tu (dlm bulan8 macam tu) sy selalu diamkan diri kan. Hnya text awak bila perlu sahaja. Utk kasi awak bersedia n tak terkejut sgt apa yg sy akan minta dr awak nanti."
I'm not trying to play the victim here. Kalau nak play victim, terhina lah dia aku buat secara tak langsung. Aku tak nak. Dia tetap yang terbaik bagi aku. Yes, permulaan perhubungan aku mmg treated her badly. But lama kelamaan aku try ubah diri aku. But bagi aku apa yang lepas tu lepas, because we are not living in the past. WE ARE LIVING IN THE PRESENT!! So why should you turn your head and looking baack while you are progressing further ahead? Banyak sebenarnya aku boleh argue dengan dia. Aku bab-bab ni memang aku champion. Tapi disebakan dia dgn aku pun dah tak ada apa-apa and dia pun dah layan aku macam sampah so aku tak give a fuck pon pasal semua tu.

Tujuan aku melayan adalah disebabkan dia nak provide aku dengan jawapan untuk soalan-soalan aku yang tak terjawab bila aku tanya time dia tinggalkan aku. Sebab tu aku melayan. So bila aku dapat jawapan dari dia aku boleh fixed what was broken inside me. I'm not trying to fix the relationship, I'm trying to fix me! But cara dia jawap lepas aku tanya soalan kedua memang really get on my nerves.

"WA'ALAIKUMSALAM, DAH2 LAH. TAKYAH TANYA BENDA YANG TAK BOLEH NAK UBAH."
That's really get on my nerves and it triggered me in just a second macam tu je. Luckily for her, I'm in a better state and I know how to control my anger. Kalau tak perkataan betina confirm keluar. Aku memang pantang orang macam ni.

Eh hello excuse me miss. I'm not the one who fucking text you! No kau pun aku dah delete! I'm not the one yang cari kau! I'm not the one yang tetiba nak "write off" everything! I'm already at my peace with myself and with our past! You are the one who fucking come and text me and you the one who said "awak boleh tanya apa je dan saya akan jawab". Now you guys know with what type of person I'm dealing with. Fuhhh. Saat menulis ni je pon dada aku laju bergerak. Sebab aku terasa macam diperbodoh-bodohkan dan diperkotak-katikkan. Kau baru jawap satu soalan kot. Aku ada berpuluh list soalan lagi untuk kau tapi baru soalan no 2 kau dah melenting. If you are not ready to telan semua soalan aku, jangan lah cari aku. Simple kan? Write off your ass je lah weyh. Nyirap pulak aku.

Dah aku malas drag cerita tak sihat ni. Aku banyak lagi cerita ni tapi cerita pasal ni saja dah makan bnyak space. Aku nak nulis sikit jer sebab banyak benda nak diceritakan contoh mcm Mjestic, Karina and etc. Tapi tak apa lah. Aku buat dalam posting yang lain kot. So setakat ni je lah penulisan aku for this entry. Jumpa korang at my next entry ya.

**************************************************************************************************************

If you are reading this I just want to let you know that you we're the best that I ever had. Kau tau aku sayangkan kau macam mana kan? Kau sempurna dalam segala segi tapi cacat dalam beberapa perkara. If you are reading this, this is my 2cents. Nak terima ikut kau, tak nak terima pun ikut kau.

LACK OF COMMUNICATION

We are lacking in communication due to kau suka simpan things from me. Kau marah, tak puas hati, tak suka, merajuk, tarik muka, buat perangai and etc, sampai sekarang sumpah hampir kesemua sebab kita gaduh was when you are not telling me what happened and bila kau cakap nanti kau nak bagi tau, "nanti" kau tu tak kunjung tiba.

In the future, communication is important. Apa tak suka, tak puas hati, tak berkenan CAKAP. Manusia ni tak boleh baca fikiran orang. Jadi kene cakap. Jangan pendam. Kau suka pendam benda and tak nak cakap. Communication is important dalam perhubungan. Kau ingat dengan layanan baik persis drama petang-petang tv3 tu kau boleh bahagia? Banyak sangat tengok tv kau ni.

Kemudian, terima lah baik buruk seseorang. Perbaiki diri sesama. Bukannya badingkan dengan orang lain. Bila kau buat perbandingan dengan orang lain, habislah. Kau cari kesempurnaan bila kau buat perbandingan dengan orang lain. Sempurna itu tak wujud sebab tiada manusia yang sermpurna. Masing-masing ada flaws masing-masing dan tugas pasangan lah untuk tutup kelemahan pasangan dia. Perancangan Allah ni hebat. Kalau si suami ada kelemahan, Allah hadirkan kelebihan tu dalam si isteri. Begitu juga sebaliknya. Sebab tu setiap kehidupan diciptakan berpasangan dan bergantung antara satu sama lain.

Bila kau membandingkan apa yang kau ada dengan apa yang kau tak ada, hidup kau tak akan pernah cukup. Mesti kau pernah dengar kan kisah mencari bunga paling cantik di padang yang luas? Kisah si atok tentang pilihan dalam hidup. Kalau tak tau klik sini.

Kau nak tau kenapa aku masih lagi boleh bertahan dengan aku? Kau nak tau kenapa aku pilih kau? Kalau kau baca dan kau nak tau, kau cari aku. Tak perlu aku bagi tau kalau kau sendiri tak nak tau. Syok sendiri nama dia. Cukup lah 6 tahun aku syok sendiri dgn angan-angan kau!


No comments: